התכנית הכוללת להתחדשות עירונית - 210-0972604

התכנית מתווה מסגרת להתחדשות עירונית בכל רחבי העיר. התכנית מחלקת את העיר לאזורים המיועדים להתחדשות מגרשית (בדומה לתמ"א 38, אבל עם יותר זכויות בנייה לצד הנחיות מחייבות) ולאזורים המיועדים להתחדשות עירונית במתחמים גדולים יותר (מתחמי פינוי-בינוי). תכנית כזו תתמוך בתנופת ההתחדשות העירונית בצורה מדודה, מושכלת ומתחשבת, שתיטיב עם העיר ותשים את התושב במרכז.


אופן מימוש הפרוייקט בתכנית מחולק לשלושה מסלולים עיקריים:
  1. התחדשות של מגרש בודד או זוג מגרשים סמוכים בהיתר 
    נקראת גם "התחדשות בניינית". באזורים נרחבים בנהריה, בעיקר במערב העיר, התכנית מאפשרת הריסה ובנייה או עיבוי ותוספת קומות במגרש בודד ובהליך של היתר בנייה. התכנית למעשה מעניקה זכויות בנייה הניתנות למימוש מהיר. משך הזמן עד לקבלת היתר בנייה במסלול זה יכול לנוע בין חצי שנה לשנה.
  2. חיזוק ועיבוי בניין קיים
    התוכנית שלנו מחליפה את תמ"א 38 ומאפשרת חיזוק ותוספת קומות לבניין קיים. במסלול זה קיימות פחות מגבלות על הבינוי.
  3. התחדשות משולבת: מגרש בודד או זוג מגרשים בהיתר, או מספר מגרשים כמתחם פינוי בינוי
    ברחובות שטיינמץ וסאלד, התכנית מאפשרת לבעלי הקרקע לבחור מבין שני המסלולים, בהתאם להזדמנויות והיוזמות בסביבה הקרוב.


 


הנחיות הבינוי והשימושים המותרים ניתנים בהתאם לסוגי הרחובות והשבילים שאליהם פונים המגרשים:
  1. שדרות המסרק
    רחובות בכיוון מזרח-מערב שתפקידם לחבר בין שכונות מזרח העיר עד לים. למשל שד' הגעתון, המייסדים, שד' שז"ר, קפלן, חניתה ודוד בן-גאון. ברחובות אלה ניתן לקדם פרוייקט רק במסלול של הכנת תב"ע.  ברחובות אלה הנחיות הבינוי מתמקדות בשיפור בחווית ההליכה ברחוב ע"י הוספת שטחי מסחר ומבני ציבור, הרחבת המדרכות ונטיעת עצים, נסיגה של מבנים גבוהים מחזית הרחוב, מניעת כניסת כלי רכב לחניונים ועוד. ברחובות אלה הבינוי ברובו יהיה בגובה של 9 קומות, עם עלייה נקודתית לגובה בהתאם לנספח הגבהים בתכנית (24 קומות, 18 קומות או 15 קומות). החל מהקומה ה-8 הבינוי יחוייב בנסיגה מקו הרחוב.
  2. רחובות ראשיים
    רחובות המהווים את ההיררכייה המרכזית בשלד העירוני, ובחלקם עוברת גם תחבורה ציבורית. למשל רחובות וייצמן, הרצל, ז'בוטינסקי, בלפור ולוחמי הגטאות. גם ברחובות אלה, כמו ברחובות המסרק, תידרש הפקעת המרווח הקדמי במגרש לטובת הרחבת המדרכה. רחובות אלה יכולים להכיל מסחר בחזית המבנה, ובאזורים מסויימים אף מחוייבים בכך. גובה הבינוי ברחובות אלה יהיה ברובו 8 קומות, כאשר מגרשים שיקצו שטח מסחרי או ציבורי בחזית המבנה או יאפשרו מעבר הולכי רגל לרחוב אחר ("שביל אמצע") יהנו מתוספת קומה עד ל-10 קומות. החל מהקומה ה-8 הבינוי יחוייב בנסיגה מקו הרחוב.
  3. רחובות פנימיים
    רחובות שכונתיים, מקומיים, המיועדים להישאר רחובות מגורים שקטים עבור הדיירים בהם. רחובות אלה יאופיינו בתנועה איטית, חניות לאורך הרחוב והצללה בעצים שינטעו בשטח הפרטי בחצרות המשותפות. מגרשים הפונים לרחובות פנימיים יחוייבו בהפרשת 3 מ' קדמיים לטובת הרחבת המדרכה, וב-2 הנותרים יתוכנן הגינון המשותף. גובה הבינוי ברחובות אלה יהיה ברובו 8 קומות, מלבד במגרשים שיאפשרו מעבר הולכי רגל לרחוב אחר ("שביל אמצע"), שבהם תתאפשר תוספת קומה עד ל-9 קומות. החל מהקומה ה-8 הבינוי יחוייב בנסיגה מקו הרחוב.
  4. שביל אמצע
    העיר נהריה עשירה בשבילי הליכה החוצים אותה בעיקר ממזרח למערב. התכנית מבקשת לשמר ולהרחיב שבילים קיימים וגם ליצור שבילים חדשים, על מנת לאפשר מעבר נוח וקצר של הולכי רגל ממקום למקום בעיר. הרחבת השבילים הקיימים ויצירת השבילים החדשים תבוצע באמצעות הקצאת זיקת הנאה למעבר ציבורי בצידי המגרש, בתמורה לתוספת קומה.